STATUT
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO „COLLEGIUM GEDANENSE”
Tekst jednolity obowiązujący na dzień 16 sierpnia 2021 r.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn.zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – (Dz. U. z 2017r. poz. 59);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.60);
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. l
- Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense”, zwane dalej szkołą, jest trzyletnią szkołą dzienną, niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, na podbudowie gimnazjum, prowadzoną przez pana Grzegorza Noconia, zwanym dalej organem prowadzącym.
- Liceum Ogólnokształcące Collegium Gedanense, zwane dalej szkołą, jest czteroletnią szkołą dzienną, niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, na podbudowie szkoły podstawowej, prowadzoną przez Pana Grzegorza Noconia, zwanym dalej organem prowadzącym.
- Siedziba szkoły znajduje się w Gdańsku przy ulicy Sztormowej 9.
- Siedziba organu prowadzącego znajduje w Przyjaźni 83-331 przy ul. Łapińskiej 16k.
- W szkole prowadzone są:
- w latach szkolnych 2018/19 oddziały ponadgimnazjalne,
- do roku szkolnego 2021/2022 oddziały trzyletniego liceum,
- od roku szkolnego 2019/20 oddziały czteroletniego liceum.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty w Gdańsku.
ROZDZIAŁ II CELE, ZADANIA SZKOŁY I SPOSÓB ICH REALIZACJI
Art.2
- Celem i zadaniem działania szkoły jest:
- wykształcenie i wspieranie rozwoju młodego człowieka oraz przygotowanie go do życia we współczesnym świecie
- zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej
- rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego
- kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupach i wspólnotach społecznych propagowanie i organizowanie działań na rzecz środowiska lokalnego(w tym wolontariatu)
- kształtowanie postaw patriotycznych poprzez dbałość o pamięć dla ważnych wydarzeń z historii
- budowanie samoświadomości i troski o własne zdrowie, kondycję psychiczną i fizyczną
- udzielanie wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- W szkole prowadzone są zajęcia rozwijające osobowość ucznia, oparte o najnowsze osiągnięcia psychologii humanistycznej.
- Najważniejsze aspekty pracy wychowawczej z młodzieżą, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju emocjonalnego, określa program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
Art. 3
- Szkoła realizuje swoje zadania:
- w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez pracę psychologa lub pedagoga, doradcy zawodowego, wychowawcy, nauczycieli, współpracę z rodzicami i instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi.
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz diagnozowanie możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych mających wpływ na jego funkcjonowanie. Szczegółowy program działań psychologiczno-pedagogicznych ustalany jest przez dyrektora szkoły we współpracy z psychologiem (pedagogiem), gronem pedagogicznym i rodzicami. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w formie zajęć specjalistycznych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych itp.
- w zakresie rozwijania zainteresowań i wspierania rozwoju młodego człowieka poprzez zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań, przygotowanie do konkursów i egzaminów.
- przygotowania do życia we współczesnym świecie poprzez umożliwianie uczniom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, poprzez współpracę z wyższymi uczelniami, prowadzenie orientacji zawodowej w ramach zajęć wychowawczych i spotkań z doradcą zawodowym.
- w zakresie działań na rzecz środowiska lokalnego poprzez kształtowanie postaw prospołecznych w postaci organizowania akcji charytatywnych, przygotowywanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego, współpracę z organizacjami i instytucjami kulturalnymi, oświatowymi i biznesowymi.
- W zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych i proekologicznych poprzez wdrażanie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla własnego zdrowia, przekazywania wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki.
- zapewnienia pełnego rozwoju emocjonalnego i współdziałania we wspólnotach społecznych poprzez rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych
- stworzenie odpowiednich warunków pobierania nauki przez dzieci niepełnosprawne, dzieci z orzeczeniami, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
- poprzez upowszechnianie wśród uczniów wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej
- w zakresie doradztwa zawodowego poprzez systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Szczegółowe zasady działań podejmowanych przez liceum w celu przygotowania uczniów do trafnego wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodu precyzuje Szkolny Program Doradztwa Zawodowego uchwalany przez Radę Pedagogiczną
- w zakresie wolontariatu poprzez zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie i podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego przy współpracy z różnymi instytucjami działającymi na rzecz innych osób. Działalność wolontariatu szkolnego jest wspierana poprzez wychowawców klas i nauczycieli.
ROZDZIAŁ III OPŁATY ZA SZKOŁĘ
Art.4
- Majątek szkoły tworzony jest drogą opłat uczniowskich (wpisowego i czesnego) dotacji i subwencji, darowizn, spadków. Szkoła może korzystać ze wsparcia materialnego oraz usług osób i instytucji.
- Rodzice zobowiązani są do wpłaty czesnego za dany miesiąc do 15-tego każdego miesiąca, podczas całego roku szkolnego, tzn. od 01.09 do 31.08 roku następnego.
- W okresie tygodnia od przyjęcia dziecka do Szkoły rodzice zobowiązani są do uiszczenia bezzwrotnego wpisowego.
- Wysokość czesnego i wpisowego ustala dyrektor szkoły.
- Opóźnienie we wniesieniu czesnego lub którejkolwiek z opłat powoduje konieczność zapłaty kary w wysokości odsetek ustawowych.
- Zaległość przekraczająca dwa miesiące upoważnia dyrektora szkoły do usunięcia ucznia ze szkoły.
- W przypadku rezygnacji ucznia z uczęszczania do szkoły lub jego usunięcia czesne oraz inne opłaty powinny być uregulowane do końca roku szkolnego.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może przesunąć termin płatności czesnego i wpisowego.
- W przypadkach losowych dyrektor szkoły może zwolnić rodziców (opiekunów prawnych) ucznia z obowiązku opłaty czesnego i wpisowego.
- Za uczestnictwo w imprezach kulturalnych typu wyjście do kina, teatru oraz w wycieczkach uczniowie ponoszą osobne opłaty.
ROZDZIAŁ IV PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Art.5
- Nikt nie ma prawa przeszkadzać uczniowi w nauce.
- Nikt nie prawa wyrządzać uczniowi fizycznej ani moralnej szkody.
- Uczeń ma prawo, żeby zwracano się do niego i traktowano z szacunkiem.
- Uczeń ma prawo do poszanowania swojej własności.
- Uczeń ma prawo do swobody wypowiedzi.
- Uczniowie mają prawo do tworzenia samorządu uczniowskiego.
- Zasady działania samorządu ustalają uczniowie w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Uczeń ma obowiązek zapoznania się z szkolnym systemem oceniania.
- Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach szkolnych (w tym również w warsztatach psychologicznych), przygotowywać się do zajęć oraz właściwie zachowywać się na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę.
- Uczniowie mają obowiązek respektowania poleceń nauczycieli.
- Za zniszczenie lub uszkodzenie mienia szkoły pełną odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice (opiekunowie prawni) lub uczeń.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą zwrócić się z prośbą do wychowawcy (pisemna lub ustną) o usprawiedliwienie nieobecności w szkole jednak nie później niż do 10 następnego miesiąca.
- Uczeń może być zwolniony z lekcji na podstawie pisemnej lub ustnej prośby rodziców (opiekunów prawnych).
- Uczeń pełnoletni może osobiście zwrócić się do wychowawcy z prośbą o usprawiedliwienie nieobecności na podstawie zaświadczenia lekarskiego lub innego ważnego powodu.
- Decyzje o usprawiedliwieniu nieobecności lub zwolnieniu ucznia z lekcji podejmuje wychowawca lub dyrektor szkoły.
- Podczas zajęć szkolnych obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych. Telefony winny być bezwzględnie wyłączone.
- Uczniowie szkoły mają obowiązek dbać o schludny i estetyczny wygląd.
- Uczniowie zobowiązani są do właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
- Uczeń powinien troszczyć się o tworzenie atmosfery spokoju, życzliwości i kultury
- Uczeń ma obowiązek dbać o kulturę języka
- Uczeń ma obowiązek dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i swoich kolegów w związku z tym ma obowiązek natychmiastowego poinformowania dyrekcji szkoły o zaistniałym zagrożeniu zdrowia lub życia
- Uczeń ma zakaz wnoszenia na teren szkoły alkoholu, środków odurzających, niebezpiecznych przedmiotów, substancji łatwopalnych.
- Na terenie szkoły obowiązuje zakaz palenia papierosów, spożywania alkoholu oraz używania narkotyków w szkole oraz podczas zajęć pozaszkolnych (np wyjścia, wycieczki itp)
- Uczeń ma obowiązek przestrzegać przepisy bhp i ochrony przeciwpożarowej i stosowania się do poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły w tym zakresie
- Uczeń ma obowiązek respektowania wszystkich regulaminów obowiązujących w szkole np regulamin pracowni komputerowej, biblioteki, sali gimnastycznej itp
ROZDZIAŁ V PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
Art. 6
- Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem.
- Nauczyciel obowiązany jest kształcić uczniów w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy określonego w zakładzie pracy
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach
- przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
- zapoznawać uczniów z zasadami bezpieczeństwa przed każdymi zajęciami, podczas których istnieje możliwość powstania zagrożeń dla życia i zdrowia uczniów.
- systematycznie kontrolować pod względem bhp miejsca, w których prowadzone są zajęcia
- samodzielnie usuwać dostrzeżone zagrożenia lub niezwłocznie zgłaszać o zagrożeniu do dyrekcji szkoły
- podnosić kwalifikacje zawodowe i uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez zakład pracy
- uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
- Pracodawca zobowiązany jest zaznajomić pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków oraz jego podstawowymi uprawnieniami.
- Pracownik ma pełne prawo do poszanowania swojej własności.
- Pracownik ma prawo, żeby zwracano się do niego i traktowano z szacunkiem.
- Pracownik ma prawo do wyrażania własnych poglądów.
- Pełny zakres praw pracowników określa kodeks pracy i regulamin pracy.
ROZDZIAŁ VI ZASADY PRZYJMOWANIA I SKREŚLANIA UCZNIÓW
Art.7
- Uczniowie przyjmowani są do szkoły po pozytywnym wyniku rozmowy kwalifikacyjnej i po złożeniu podania, świadectwa ukończenia gimnazjum lub szkoły podstawowej oraz wpłacenia wpisowego.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zwolnić ucznia z rozmowy kwalifikacyjnej.
- Uczeń naruszający postanowienia statutu może zostać usunięty ze szkoły decyzją Rady Pedagogicznej.
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów decyzją dyrektora na podstawie
uchwały Rady Pedagogicznej w następujących przypadkach:
- w wyniku niepłacenia czesnego przez dwa kolejne miesiące.
- nagminnego niepodporządkowania się poleceniom nauczycieli i dyrektora szkoły
- naruszania postanowień statutu szkoły
- rażącego naruszenia norm współżycia społecznego (np. udział w rozbojach, rozprowadzanie środków odurzających, kradzieże, stalking, szantaż itp)
- Skreślenie uczeń z listy uczniów z powodów wymienionych w art.6 ust. 4 od b do c musi zostać poprzedzone:
- rozmową ucznia z wychowawcą klasy oraz potwierdzone wpisem do teczki wychowawcy.
- udzieleniem ustnych upomnień przez dyrektora szkoły oraz potwierdzone wpisem do teczki wychowawcy
- udzieleniem pisemnego ostrzeżenia (nagany) przez dyrektora szkoły lub zawarciem kontraktu pomiędzy szkołą a uczniem
- Decyzje o skreśleniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rada Pedagogicznej.
- Uczeń, grupa uczniów lub samorząd uczniowski w terminie 7 dni od momentu wydania uchwały mogą zwrócić się prośbą do dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej o nieskreślanie ucznia.
- Dyrektor szkoły zwołuje ponownie Radę Pedagogiczną, która rozpatruje odwołanie od poprzedniej decyzji.
- Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji Rady Pedagogicznej w terminie 14-u dni, od momentu skreślenia wydanego na piśmie do Kuratora Oświaty.
ROZDZIAŁ VII ZASADY OCENIANIA
Art. 8
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz niektórych innych ustaw oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 03 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, który stanowi integralną część statutu szkoły.
ROZDZIAŁ VIII WOLONTARIAT SZKOLNY
Art. 9
- W Szkole działa wolontariat szkolny.
- Wolontariat szkolny rozwija kompetencje społeczne i interpersonalne uczniów, w tym szacunek do drugiego człowieka, uwrażliwia na potrzeby osób potrzebujących, pobudza empatię oraz aktywizuje współpracę z organizacjami pozarządowymi.
- Działania wolontariatu szkolnego adresowane są do: potrzebujących pomocy wewnątrz społeczności szkolnej, w środowisku lokalnym oraz zgłaszanych w ogólnopolskich akcjach charytatywnych (po uzyskaniu akceptacji dyrektora szkoły);
- Dyrektor powołuje spośród członków rady pedagogicznej opiekuna wolontariatu szkolnego, który staje się koordynatorem działań́ wolontariackich w Szkole.
- Działalność wolontariatu szkolnego może być́ wspierana przez: wychowawców oddziałów nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców.
ROZDZIAŁ IX WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I INSTYTUCJAMI
Art. 10
Współpraca Szkoły z rodzicami polega na:
- organizacji zebrań́ poszczególnych oddziałów według wcześniej przedstawionego harmonogramu,
- przekazywaniu stałej i otwartej informację na temat osiągnieć́ s dziecka, ustaleniu z rodzicami sposobów dalszej pracy z dzieckiem, uzyskiwaniu wsparcie pedagogiczne i psychologiczne,
- organizowaniu spotkań́ okolicznościowych,
- włączaniu rodziców w realizację programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły,
- udzielaniu rodzicom bieżących informacji na temat osiągnieć́ ucznia, wydarzeń́ klasowych i szkolnych
- umożliwieniu rodzicom wglądu w dokumentację dotyczącą ich dziecka.
Art. 11
Rodzice mają prawo do:
- wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej,
- dostępu do informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w Szkole,
- wpływania na politykę̨ oświatową realizowaną w Szkole
- informacji o możliwości uzyskania pomocy materialnej ze strony władz publicznych, w przypadku trudności finansowych uniemożliwiających prawidłowe funkcjonowanie ich dziecka w Szkole,
- zapoznania się z obowiązującymi w Szkole dokumentami-w szczególności z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, Statutem Szkoły i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie ich dziecka w Szkole,
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły,
- deklaracji uczestnictwa ich dziecka w zajęciach pozalekcyjnych oraz zajęciach takich jak religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie.
Art. 12
Szkoła w celu wsparcia merytorycznego nauczycieli i specjalistów oraz w przypadku trudności objęcia ucznia pomocą psychologiczna pedagogiczną współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami wspierającymi ucznia i rodzinę.
Art.13
Współpraca z publicznymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym z publicznymi poradniami specjalistycznymi, polega na:
- kierowaniu uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne w celu ustalenia przyczyn trudności dydaktycznych i wychowawczych i dostosowywaniu wymagań́ edukacyjnych do możliwości ucznia,
- konsultacjach z pracownikami poradni na terenie Szkoły,
- konsultacji i współpracy dotyczącej ucznia o specjalnych potrzebach
- konsultowaniu wniosków i opinii do badań psychologiczno-pedagogicznych,
- prowadzeniu przez pracowników poradni specjalistycznych zajęć na terenie Szkoły,
- udziale w szkoleniach organizowanych przez pracowników poradni,
- terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży.
Art. 14
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, polegającej na:
- organizowaniu konkursów dla uczniów,
- umożliwianiu uczniom i nauczycielom udziału w projektach,
- współorganizowaniu wydarzeń́ wspomagających proces dydaktyczno- wychowawczy oraz rozwój zainteresowań́ uczniów,
- wspólnym prowadzeniu zajeść́ dla uczniów wybranych oddziałów.
- prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli.
ROZDZIAŁ IX ORGANY SZKOŁY
Art.15
- Organami szkoły są: dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, samorząd uczniowski.
Art.16
- Dyrektora szkoły powołuje i odwołuje osoba prowadząca szkołę.
Art.17
- Do zadań dyrektora szkoły należy:
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego
- zwoływanie Rady Pedagogicznej
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
- dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy
- organizacja administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły
- dysponowanie środkami finansowymi szkoły w ramach budżetu
- sporządzanie budżetu szkoły
- Dyrektor tworzy stanowisko wicedyrektora ds. pedagogicznych, który:
- analizuje wyniki klasyfikacji śródrocznej, rocznej
- prowadzi czynności związane z wewnętrznym doskonaleniem nauczycieli
- prowadzi i zabezpiecza dokumentację szkolną
- koordynuje współpracę z rodzicami
- monitoruje realizację programu wychowawczo-profilaktycznego
- planuje, nadzoruje działania związane z wydarzeniami szkolnymi, uroczystościami i wycieczkami
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora
- Powierzanie tych powyżej wymienionych funkcji i odwołań z tychże funkcji dokonuje dyrektor.
Art. 18
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów
- przygotowanie i zatwierdzenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
- przygotowanie i zatwierdzenie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
- zatwierdzanie planów nauczania i planów pracy szkoły
- opiniowanie organizacji pracy szkoły, przede wszystkim tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- uchwalanie regulaminu Rady Pedagogicznej
- przygotowywanie i zatwierdzanie szkolnego programu doradztwa zawodowego
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
Art. 19
- W szkole może działać samorząd uczniowski.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wyboru przedstawicieli samorządu określają uczniowie w porozumieniu z dyrektorem szkoły
- Samorząd szkoły może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi opinie i wnioski dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności związanych z realizacją podstawowych praw ucznia takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami
- prawo do jawnej oceny postępów w nauce i zachowaniu
- prawo do organizacji życia szkolnego ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
- prawo do organizowania działalności kulturalnej, sportowej w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
ROZDZIAŁ X ORGANIZACJA SZKOŁY
Art. 20
Struktura organizacyjna szkoły obejmuje jeden lub dwa oddziały w klasach I- III na podbudowie gimnazjum i w klasach I-IV na podbudowie szkoły podstawowej.
Art. 21
W szkole prowadzone są zajęcia zgodne z ramowym planem nauczania określonym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji oraz zgodne z podstawą programową określoną w rozporządzeniu MEN. Szczegółowy rozkład zajęć dla każdej klasy ustala dyrektor tworząc szkolny plan nauczania w danym cyklu kształcenia.
Art. 22
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są zajęcia
- obowiązkowe
- pozalekcyjne
- dodatkowe
- Zajęcia obowiązkowe odbywają się w oddziałach maksymalnie dwudziestoosobowych. Dopuszcza się możliwość podziału oddziału na dwie grupy.
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, po uwzględnieniu zainteresowań uczniów i możliwości organizacyjnych liceum wyznacza dla danego oddziału przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
Art. 23
Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w zależności od terminu ferii zimowych i ustalana jest przez dyrektora w pierwszym tygodniu września.
Art. 24
- Ustala się doroczną nagrodę rady pedagogicznej CeGła przyznawaną za szczególne osiągnięcia w nauce, sporcie, oraz zaangażowanie w życie szkolne. Nagrodę przyznaje się uwzględniając kandydatury wysunięte przez uczniów i nauczycieli.
- Istnieje możliwość odwołania się od decyzji przyznania nagrody do dyrektora szkoły najdalej 3 dni od jej ogłoszenia.
Art. 25
Szkoła używa pieczątki z nazwą Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense” 80-335 Gdańsk ul. Sztormowa 9, tel. (058)559 00 66, fax 5590068 NIP 584-146-26-58 oraz pieczęci urzędowych: małej i dużej z nazwą Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense” w Gdańsku.
ROZDZIAŁ XI PRZEPISY KOŃCOWE
Art. 26
Wszystkie organa liceum zobowiązane są do ścisłej współpracy oraz do przekazywania bieżących informacji dotyczących podejmowanych decyzji i planowanych działań. Spór między organami szkoły rozstrzyga dyrektor, chyba że jest stroną sporu.
Art.27
Jeżeli stroną sporu jest dyrektor organa szkoły mogą się odwołać do organu prowadzącego lub nadzoru pedagogicznego w zależności od charakteru sporu.
Art. 28
Niniejszy statut może być nowelizowany przez osobę prowadzącą na wniosek: dyrektora, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego.