Prywatne Liceum – Gdańsk, Sopot, Gdynia
Prywatne Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense” powstało w 1992 roku. Jesteśmy nowoczesną szkołą uwzględniającą najnowsze tendencje edukacyjne.
W edukacji wyróżnić można dwa przeciwstawne systemy myślenia : jeden ukierunkowany na rozwijanie zdolności i talentu, drugi wspierający rozwój jednostki. Pierwszy skoncentrowany jest na uzyskaniu konkretnych osiągnięć, drugi na rozwoju osobowości. W pierwszym przypadku elementem dominującym jest nieustanna presja na wyniki, położenie dużego nacisku na osiągnięcia, uznanie z zewnątrz i nieustanną rywalizację. W drugim przypadku kładzie się nacisk na rozwijanie własnej świadomości, budowaniu poczucia własnej wartości i kształtowaniu woli. Rozwój talentu jest postrzegany, jako nierozerwalna część rozwoju indywidualnego. Liceum CollegiumGedanense wyznaje
filozofię rozwoju osobowości, jako podstawy na której można rozwijać zdolności i talenty w kierunku osiągania coraz wyższego poziomu. A sam poziom jest ściśle uwarunkowany i zdeterminowany zdolnościami i umiejętnościami danej jednostki. Każdy uczeń rozpoczynając naukę w CG poddany zostaje szczegółowej analizie predyspozycji, umiejętności i osiągnięć z poszczególnych przedmiotów. Zgromadzony materiał służy do indywidualizacji programu nauczania, na podstawie którego nauczyciele precyzują, w jaki sposób prowadzić daną osobę, jakie stawiać wymagania, jak wspierać i stymulować młodych ludzi do pogłębiania wiedzy o otaczającym ich świecie.
Koncepcja wychowawcza
Głównym założeniem programu wychowawczego liceum jest podniesienie u młodzieży poziomu umiejętności społecznych i emocjonalnych w ramach normalnego procesu kształcenia.
Aby to osiągnąć nauczyciele i uczniowie powinni koncentrować się na emocjonalnej stronie funkcjonowania młodego człowieka, czyli na tym, co z uporem ignorowane jest w szkołach. Relacje między uczniami, rzeczywiste konflikty między nimi, ich przeżycia, uczucia, które są rozpoznywane przez nauczyciela, nazywane, analizowane i następnie rozwiązywane. W tej sytuacji dla wszystkich stron jasne się staje, że nie chodzi o to, by zupełnie unikać sytuacji konfliktowych ale o to, by wyjaśnić nieporozumienia i przełamać wzajemną niechęć i urazy, zanim doprowadzą do otwartej walki.
- w procesie kształtowania własnego światopoglądu i systemu wartości,
- w zrozumieniu, że konsekwencją samodzielności jest wzięcie odpowiedzialności za podjęte decyzje,
- w budowie poczucia własnej wartości,
- w nauczeniu się dokładnego postrzegania otaczającej rzeczywistości, oceny i wyrażania emocji,
- w nauczeniu się odbierania i analizowania informacji płynących z relacji z innymi ludźmi,
- w wytwarzaniu strategii własnego działania adekwatnie do sytuacji,
- w nauczenie się panowania nad emocjami.