STATUT
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO „COLLEGIUM GEDANENSE”
Tekst jednolity obowiązujący na dzień 23 marca 2018r.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn.zm.);
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe – (Dz. U. z 2017r. poz. 59);
3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz.60);
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. l
- Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense”, zwane dalej szkołą, jest trzyletnią szkołą dzienną, niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, na podbudowie gimnazjum, prowadzoną przez pana Grzegorza Noconia, zwanym dalej organem prowadzącym.
- Liceum Ogólnokształcące Collegium Gedanense, zwane dalej szkołą, jest czteroletnią szkołą dzienną, niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, na podbudowie szkoły podstawowej, prowadzoną przez Pana Grzegorza Noconia, zwanym dalej organem prowadzącym.
- Siedziba szkoły znajduje się w Gdańsku przy ulicy Sztormowej 9
- Siedziba organu prowadzącego znajduje w Gdańsku przy ulicy Świętokrzyskiej 130/9
- W szkole prowadzone są:
- w latach szkolnych 2018/19 oddziały ponadgimnazjalne
- do roku szkolnego 2021/2022 oddziały trzyletniego liceum
- od roku szkolnego 2019/20 oddziały czteroletniego liceum
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty w Gdańsku
ROZDIAŁ II CELE, ZADANIA SZKOŁY I SPOSÓB ICH REALIZACJI
Art.2
1. Celem i zadaniem działania szkoły jest:
- wykształcenie i wspieranie rozwoju młodego człowieka oraz przygotowanie go
do życia we współczesnym świecie - zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego w
warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i
wyznaniowej - rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności oraz poszanowania dla
polskiego dziedzictwa kulturowego - kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupach
i wspólnotach społecznych - propagowanie i organizowanie działań na rzecz środowiska lokalnego( w tym wolantariatu)
- kształtowanie postaw patriotycznych poprzez dbałość o pamięć dla ważnych wydarzeń z historii
- budowanie samoświadomości i troski o własne zdrowie, kondycję psychiczną i fizyczną
- udzielanie wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- W szkole prowadzone są zajęcia rozwijające osobowość ucznia, oparte o najnowsze osiągnięcia psychologii humanistycznej.
- Najważniejsze aspekty pracy wychowawczej z młodzieżą, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju emocjonalnego, określa program wychowawczo-profilaktycznyszkoły.
Art. 3
- Szkoła realizuje swoje zadania :
- w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez pracę psychologa, pedagoga, doradcy zawodowego, wychowawcy, nauczycieli, współpracę z rodzicami i instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi.
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz diagnozowanie możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych mających wpływ na jego funkcjonowanie. Szczegółowy program działań psychologiczno-pedagogicznych ustalany jest przez dyrektora szkoły we współpracy z psychologiem (pedagogiem), gronem pedagogicznym i rodzicami. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w formie zajęć specjalistycznych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych itp.
- w zakresie rozwijania zainteresowań i wspierania rozwoju młodego człowieka poprzez
zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań, przygotowanie do konkursów i egzaminów.
- przygotowania do życia we współczesnym świecie poprzez umożliwianie uczniom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, poprzez współpracę z wyższymi uczelniami, prowadzenie orientacji zawodowej w ramach zajęć wychowawczych i spotkań z doradcą zawodowym.
- w zakresie działań na rzecz środowiska lokalnego poprzez kształtowanie postaw prospołecznych w postaci organizowania akcji charytatywnych, przygotowywanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego, współpracę z organizacjami i instytucjami kulturalnymi, oświatowymi i biznesowymi.
- W zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych i proekologicznych poprzez wdrażanie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla własnego zdrowia, przekazywania wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki.
- zapewnienia pełnego rozwoju emocjonalnego i współdziałania we wspólnotach społecznych poprzez rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych
- stworzenie odpowiednich warunków pobierania nauki przez dzieci niepełnosprawne, dzieci z orzeczeniami, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
- poprzez upowszechnianie wśród uczniów wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej
- w zakresie doradztwa zawodowego poprzez systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Szczegółowe zasady działań podejmowanych przez liceum w celu przygotowania uczniów do trafnego wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodu precyzuje Szkolny Program Doradztwa Zawodowego uchwalany przez Radę Pedagogiczną
- w zakresie wolontariatu poprzez zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie i podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego przy współpracy z różnymi instytucjami działającymi na rzecz innych osób. Działalność wolontariatu szkolnego może być wspierana poprzez wychowawców klas i nauczycieli.
ROZDZIAŁ III OPLATY ZA SZKOŁĘ
Art.4
- Majątek szkoły tworzony jest drogą opłat uczniowskich (wpisowego i czesnego)
dotacji i subwencji, darowizn, spadków. Szkoła może korzystać ze wsparcia
materialnego oraz usług osób i instytucji. - Rodzice zobowiązani są do wpłaty czesnego za dany miesiąc do 15-tego każdego
miesiąca, podczas całego roku szkolnego, tzn. od 01.09 do 31.08 roku następnego. - W okresie tygodnia od przyjęcia dziecka do Szkoły rodzice zobowiązani są
do uiszczenia bezzwrotnego wpisowego. - Wysokość czesnego i wpisowego ustala dyrektor szkoły.
- Opóźnienie we wniesieniu czesnego lub którejkolwiek z opłat powoduje
konieczność zapłaty kary w wysokości odsetek ustawowych. - Zaległość przekraczająca dwa miesiące upoważnia dyrektora szkoły do usunięcia
ucznia ze szkoły. - W przypadku rezygnacji ucznia z uczęszczania do szkoły lub jego usunięcia czesne oraz inne opłaty powinny być uregulowane do końca roku szkolnego.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może przesunąć termin płatności czesnego
i wpisowego. - W przypadkach losowych dyrektor szkoły może zwolnić rodziców (opiekunów prawnych) ucznia z obowiązku opłaty czesnego i wpisowego.
10. Za uczestnictwo w imprezach kulturalnych typu wyjście do kina, teatru oraz w wycieczkach uczniowie ponoszą osobne opłaty.
ROZDZIAŁ IV PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Art.5
- Nikt nie ma prawa przeszkadzać uczniowi w nauce.
- Nikt nie prawa wyrządzać uczniowi fizycznej ani moralnej szkody.
- Uczeń ma prawo, żeby zwracano się do niego i traktowano z szacunkiem.
- Uczeń ma prawo do poszanowania swojej własności.
- Uczeń ma prawo do swobody wypowiedzi.
- Uczniowie mają prawo do tworzenia samorządu uczniowskiego.
- Zasady działania samorządu ustalają uczniowie w porozumieniu z dyrektorem
szkoły. - Uczeń ma obowiązek zapoznania się z szkolnym systemem oceniania.
- Uczniowie mają obowiązek uczestniczyćwe wszystkich zajęciach szkolnych(w tym również w warsztatach psychologicznych), przygotowywać się do zajęć oraz właściwie zachowywać sięna wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę
- Uczniowie mają obowiązek respektowania poleceń nauczycieli.
- Za zniszczenie lub uszkodzenie mienia szkoły pełną odpowiedzialność materialnąponoszą rodzice (opiekunowie prawni) lub uczeń.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą zwrócić się z prośbą do wychowawcy(pisemna lub ustną) o usprawiedliwienie nieobecności w szkole najpóźniej do końca danego miesiąca.
- Uczeń może być zwolniony z lekcji na podstawie pisemnej lub ustnej prośby
rodziców (opiekunów prawnych). - Uczeń pełnoletni może osobiście zwrócić się do wychowawcy z prośbą o
usprawiedliwienie nieobecności na podstawie zaświadczenia lekarskiego. - Decyzje o usprawiedliwieniu nieobecności lub zwolnieniu ucznia z lekcji
podejmuje wychowawca lub dyrektor szkoły. - Podczas zajęć szkolnych obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych. Telefony winny być bezwzględnie wyłączone.
- Uczniowie szkoły mają obowiązek dbać o schludny i estetyczny wygląd
- Uczniowie zobowiązani są do właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych
pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
ROZDZIAŁ V PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
Art. 6
- Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z
powierzonym mu stanowiskiem. - Nauczyciel zobowiązany jest kształcić uczniów w atmosferze wolności sumienia i
szacunku dla każdego człowieka. - Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności:
a/ przestrzegać czasu pracy określonego w zakładzie pracy
b/ przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku
c/ przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a takżeprzepisów przeciwpożarowych
d/ dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie
e/ przestrzegać tajemnicyokreślonej w odrębnych przepisach
f/przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
g/ zapoznawać uczniów z zasadami bezpieczeństwa przed każdymi zajęciami, podczas których istnieje możliwość powstania zagrożeń dla życia i zdrowia uczniów.
h/ systematycznie kontrolować pod względem bhp miejsca, w których prowadzone są zajęcia
i/ samodzielnie usuwać dostrzeżone zagrożenia lub niezwłocznie zgłaszać o zagrożeniu do dyrekcji szkoły
g/ podnosić kwalifikacje zawodowe i uczestniczyć w szkoleniach organizowanychprzez zakład pracy
h/ uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej
- Pracodawca zobowiązany jest zaznajomić pracownika podejmującego pracę z
zakresem jego obowiązków oraz jego podstawowymi uprawnieniami. - Pracownik ma pełne prawo do poszanowania swojej własności
- Pracownik ma prawo, żeby zwracano się do niego i traktowano z szacunkiem.
- Pracownik ma prawo do wyrażania własnych poglądów.
- Pełny zakres praw pracowników określa kodeks pracy i regulamin pracy
ROZDZIAŁ VI ZASADY PRZYJMOWANIA I SKREŚLANIA UCZNIÓW
Art.7
- Uczniowie przyjmowani są do szkoły po pozytywnym wyniku rozmowy
kwalifikacyjnej i po złożeniu podania, świadectwa ukończenia gimnazjum lub szkoły podstawowej oraz wpłacenia wpisowego. - W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zwolnić ucznia z rozmowy
kwalifikacyjnej. - Uczeń naruszający postanowienia statutu może zostać usunięty ze szkoły decyzją Rady Pedagogicznej
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów decyzją dyrektora na podstawie
uchwały Rady Pedagogicznej w następujących przypadkach:
- w wyniku niepłacenia czesnego przez dwa kolejne miesiące.
- nagminnego niepodporządkowania się poleceniom nauczycieli i dyrektoraszkoły
c) naruszania postanowień statutu szkoły
d/ rażącego naruszenia norm współżycia społecznego (np. udział w rozbojach, rozprowadzanie środków odurzających, kradzieże, itp)
5. Skreślenie uczeń z listy uczniów z powodów wymienionych w art.6 ust. 4 od b do c
musi zostać poprzedzone:
a/rozmową ucznia z wychowawcą klasy oraz potwierdzone wpisem do teczki wychowawcy.
b/ udzieleniem ustnych upomnień przez dyrektora szkoły oraz potwierdzone wpisem do teczki wychowawcy
c/ udzieleniem pisemnego ostrzeżenia (nagany) przez dyrektora szkoły lub zawarciem kontraktu pomiędzy szkołą a uczniem
6.Decyzje o skreśleniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały
Rada Pedagogicznej.
- Uczeń, grupa uczniów lub samorząd uczniowski w terminie 7 dni od momentu wydania uchwałymogą zwrócić się prośbą do dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej o nieskreślanie ucznia.
- Dyrektor szkoły zwołuje ponownie Radę Pedagogiczną, która rozpatruje odwołanie
od poprzedniej decyzji. - Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji Rady Pedagogicznejw terminie 14-udni, od momentu skreślenia wydanego na piśmie do Kuratora Oświaty.
ROZDZIAŁ VII ZASADY OCENIANIA
Art. 8
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)oraz niektórych innych ustaw oraz rozporządzeniaMinistra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, który stanowi integralną część statutu szkoły.
ROZDZIAŁ VIII. WOLANTARIAT SZKOLNY
Art. 9
- W Szkole działa wolontariat szkolny.
- Wolontariat szkolny rozwija kompetencje społeczne i interpersonalne uczniów, w tym szacunek do drugiego człowieka, uwrażliwia na potrzeby osób potrzebujących, pobudza empatię oraz aktywizuje współpracę z organizacjami pozarządowymi.
- Działania wolontariatu szkolnego adresowane są do: potrzebujących pomocy wewnątrz społeczności szkolnej, w środowisku lokalnym oraz zgłaszanych w ogólnopolskich akcjach charytatywnych (po uzyskaniu akceptacji dyrektora szkoły);
- Dyrektor powołuje spośród członków rady pedagogicznej opiekuna wolontariatu szkolnego, który staje się koordynatorem działań́ wolontariackich w Szkole.
- Działalność́ wolontariatu szkolnego może być́ wspierana przez: wychowawców oddziałów nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców.
ROZDZIAŁ IX WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI I INSTYTUCJAMI
Art. 10
Współpraca Szkoły z rodzicami polega na:
- organizacji zebrań́ poszczególnych oddziałów według wcześniej przedstawionego harmonogramu,
- przekazywaniu stałej i otwartej informację na temat osiągnieć́ s dziecka, ustalaniu z rodzicami sposobów dalszej pracy z dzieckiem, uzyskiwaniu wsparcie pedagogiczne i psychologiczne,
- organizowaniu spotkań́ okolicznościowych,
- włączaniu rodziców w realizację programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły,
- udzielaniu rodzicom bieżących informacji na temat osiągnieć́ ucznia, wydarzeń́ klasowych i szkolnych
- umożliwieniu rodzicom wglądu w dokumentację dotyczącą ich dziecka.
Art. 11
Rodzice mają prawo do:
- wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej,
- dostępu do informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w Szkole,
- wpływania na politykę̨ oświatową realizowaną w Szkole
- informacji o możliwości uzyskania pomocy materialnej ze strony władz publicznych, w przypadku trudności finansowych uniemożliwiających prawidłowe funkcjonowanie ich dziecka w Szkole,
- zapoznania się z obowiązującymi w Szkole dokumentami-w szczególności z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, Statutem Szkoły i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie ich dziecka w Szkole,
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły,
- deklaracji uczestnictwa ich dziecka w zajęciach pozalekcyjnych oraz zajęciach takich ak religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie.
Art. 12
Szkoła w celu wsparcia merytorycznego nauczycieli i specjalistów oraz w przypadku trudności objęcia ucznia pomocą psychologiczna pedagogiczną współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami wspierającymi ucznia i rodzinę.
Art.13
Współpraca z publicznymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym z publicznymi poradniami specjalistycznymi, polega na:
- kierowaniu uczniów na badania psychologiczno-pedagogiczne w celu ustalenia przyczyn trudności dydaktycznych i wychowawczych i dostosowywaniu wymagań́ edukacyjnych do możliwości ucznia,
- konsultacjach z pracownikami poradni na terenie Szkoły,
- konsultacji i współpracy dotyczącej ucznia o specjalnych potrzebach
- konsultowaniu wniosków i opinii do badań psychologiczno-pedagogicznych,
- prowadzeniu przez pracowników poradni specjalistycznych zajęć na terenie Szkoły,
- udziale w szkoleniach organizowanych przez pracowników poradni,
- terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży,
Art. 14
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, polegającej na:
- organizowaniu konkursów dla uczniów,
- umożliwianiu uczniom i nauczycielom udziału w projektach,
- współorganizowaniu wydarzeń́ wspomagających proces dydaktyczno- wychowawczy oraz rozwój zainteresowań́ uczniów,
- wspólnym prowadzeniu zajeść́ dla uczniów wybranych oddziałów.
- Prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli
ROZDZIAŁ IX ORGANY SZKOŁY
Art.9
1. Organami szkoły są: dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, samorząd uczniowski.
Art.10
1.Dyrektora szkoły powołuje i odwołuje osoba prowadząca szkołę.
Art.11
l. Do zadań dyrektora szkoły należy:
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz
reprezentowanie jej na zewnątrz - sprawowanie nadzoru pedagogicznego
- zwoływanieRady Pedagogicznej
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
- dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy
f) organizacja administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły
g) dysponowanie środkami finansowymi szkoły w ramach budżetu
h) sporządzanie budżetu szkoły
- Dyrektor tworzy stanowisko wicedyrektora ds. pedagogicznych, który:
a/ analizuje wyniki klasyfikacji śródrocznej, rocznej
b/ prowadzi czynności związane z wewnętrznym doskonaleniem nauczycieli
c/prowadzi i zabezpiecza dokumentacje szkolną
d/koordynuje współpracę z rodzicami
e/monitoruje realizację programu wychowawczego, szkolnego programu profilaktyki
f/planuje, nadzoruje działania związane z wydarzeniami szkolnymi, uroczystościami i wycieczkami
g/wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora
- Powierzanie tych powyżej wymienionych funkcji i odwołań z tychże funkcji dokonuje dyrektor.
Art. 12
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
2. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów
- przygotowanie i zatwierdzenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
- przygotowanie i zatwierdzenie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
- zatwierdzanie planów nauczania i planów pracy szkoły
- opiniowanie organizacji pracy szkoły, przede wszystkim tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- uchwalanie regulaminu Rady Pedagogicznej
3. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zaproszone przez jej przewodniczącego zazgodą lub na wniosek rady.
Art. 13
- W szkole może działać samorząd uczniowski.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wyboru przedstawicieli samorządu określają uczniowie w porozumieniu z
dyrektorem szkoły - Samorząd szkoły może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi opinie i wnioski dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności związanych z realizacją podstawowych praw ucznia takich jak:
a/ prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami
b/ prawo do jawnej oceny postępów wnauce i zachowaniu
c/ prawo do organizacji życia szkolnego ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań
d/ prawo do organizowania działalności kulturalnej, sportowej w porozumieniu z dyrektorem szkoły
ROZDZIAŁ X ORGANIZACJA SZKOŁY
Art. 14
Struktura organizacyjna szkoły obejmuje jeden lub dwa oddziały w klasach I- III na podbudowie gimnazjum i w klasach I-IV na podbudowie szkoły podstawowej
Art. 15
W szkole prowadzone są zajęcia zgodne z ramowym planem nauczania określonym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji oraz zgodne z podstawą programową określoną w rozporządzeniu MEN. Szczegółowy rozkład zajęć dla każdej klasy ustala dyrektor tworząc szkolny plan nauczania w cyklu kształcenia.
Art. 16
1.Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są
zajęcia:
- obowiązkowe
- dodatkowe
- pozalekcyjne
- Zajęcia obowiązkowe odbywają się w klasach maksymalnie 30 osobowych.
- W pierwszej klasie odbywają się zajęcia realizowane na poziomie podstawowym za wyjątkiem języka angielskiego, który może być realizowany na poziomie rozszerzonym
- Po I klasie każdy uczeń ma obowiązek wybrania przynajmniej jednego dodatkowego przedmiotu realizowanego na poziomie rozszerzonym wymienionego w liście sporządzonej przez dyrektora szkoły.
- Jeżeli w klasie pierwszej język angielski realizowany jest na poziomie podstawowym uczeń ma obowiązek po klasie pierwszej wybrania przynajmniej dwóch przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym
- Zajęcia z wybranych przedmiotów mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych.
- Po ukończeniu klasy trzeciej uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły i ma prawo przystąpić do egzaminów maturalnych.
Art. 17
Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w zależności od terminu ferii zimowych i ustalana jest przez dyrektora w pierwszym tygodniu września.
Art. 18
- Ustala się doroczną nagrodę rady pedagogicznej CeGła przyznawaną za szczególne osiągnięcia w nauce, sporcie, oraz zaangażowanie w życie szkolne. Nagrodę przyznaje się uwzględniając kandydatury wysunięte przez uczniów i nauczycieli.
Art. 19
Szkoła używa pieczątki z nazwą Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense” 80-335 Gdańsk ul. Sztormowa 9, tel. (058)559 00 66, fax 5590068 NIP 584-146-26-58 oraz pieczęci urzędowych: małej i dużej z nazwą Liceum Ogólnokształcące „Collegium Gedanense” w Gdańsku.
ROZDZIAŁ XI PRZEPISY KOŃCOWE
Art. 20
- Niniejszy statut może być nowelizowany przez osobę prowadzącą na wniosek: dyrektora, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego.