ZAŁĄCZNIK Do statutu szkoły Liceum Ogólnokształcącego COLLEGIUM GEDANENSE
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
„COLLEGIUM GEDANENSE”
Tekst jednolity na dzień 21 sierpnia 2020 r.
§ 1 ZASADY OCENIANIA
- Ocenianiu podlegają:
- Osiągnięcia edukacyjne ucznia
- Zachowanie ucznia
1a. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, oraz realizowanych w szkole programów nauczania i wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania dla dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1b. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- Monitorowanie pracy ucznia;
- Informowanie go o poziomie osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć
- Udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz zachowaniu ucznia, a także szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego oraz oceniania kształtującego;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalenie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia
- Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania :
- wynikają z ustawy z dnia7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn.zm.); oraz niektórych innych ustaw oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534)
- uwzględniają ponadto:
- zgodność z podstawą programową,
- kryterialność ocen (wynikają z przedmiotowych systemów oceniania),
- systematyczność w gromadzeniu informacji o uczniu,
- różnorodność metod oraz form sprawdzania i oceniania,
- czytelność i jasność komentarza towarzyszącego ocenie,
- uznawanie pierwszeństwa informacji pozytywnej o osiągnięciach ucznia nad ujawnianiem jego braków edukacyjnych
- wskazywanie uczniom sposobów pokonywania trudności w uczeniu się oraz poprawie zachowania,
- zachowanie elastyczności w stanowieniu wymagań wobec uczniów o specyficznych trudnościach,
- jawność ocen zarówno dla ucznia jak i dla rodziców (prawnych opiekunów).
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne:
- śródroczne i roczne;
- końcowe
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 2 TRYB OCENIANIA
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania – poprzez. Za poinformowanie rodzica uznaje się podpis na liście obecności na zebraniu. Za poinformowanie ucznia uznaje się wpis w dzienniku lekcyjnym.
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Za poinformowanie rodzica uznaje się podpis na liście obecności na zebraniu. Za poinformowanie ucznia uznaje się wpis w dzienniku lekcyjnym
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – poprzez zamieszczenie WSO na stronie internetowej szkoły.
1a. Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tegoż orzeczenia
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującej
napotrzebę takiego dostosowania; - nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w punkcie a,b,c, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;
- posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego.
- Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów na pierwszej godzinie wychowawczej oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) na pierwszym spotkaniu z rodzicami o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- Potwierdzeniem poinformowania uczniów jest odpowiedni wpis tematu godziny wychowawczej w dzienniku lekcyjnym, potwierdzeniem poinformowania rodziców są podpisy rodziców pod programem spotkania z rodzicami.
- Rodzice (prawni opiekunowie) informowani są o postępach w nauce i frekwencji uczniów podczas:
- ogólnoklasowych spotkań – co najmniej trzy razy w ciągu roku szkolnego
- indywidualnych spotkań z nauczycielami
- rozmów telefonicznych
- korespondencji mailowe
- poprzez dziennik Librus
- Ocenie podlegają:
- pisemne sprawdziany wiadomości :
- praca pisemna
- prace klasowe (2h)
- sprawdzian (1h)
- kartkówki – max. 20-minutowe, obejmujące nie więcej niż trzy ostatnie tematy zajęć edukacyjnych
- analiza tekstu
- wypracowanie
- praca ucznia na lekcji:
- pisemne sprawdziany wiadomości :
- odpowiedź ustna ucznia
- aktywność podczas zajęć
- analiza tekstu
- wypracowanie
- karta pracy
- prezentacja
- praca domowa ucznia:
- praca pisemna
- praca projektowa
- praca badawcza
- prezentacja
- Nauczyciel zobowiązany jest z wyprzedzeniem informować o pracach klasowych z większej partii materiału (tygodniowe wyprzedzenie z wpisem do dziennika) przestrzegając zasady – jedna praca dziennie. Inne formy sprawdzania wiedzy, w tym kartkówki, nie muszą być wcześniej zapowiadane. Jeżeli przełożenie pracy klasowej nastąpi z winy lub na prośbę uczniów to dopuszcza się większą ilość prac klasowych jednego dnia. W sytuacji, kiedy praca klasowa nie odbędzie się z powodu nieobecności uczniów lub ich winy, to kolejny termin pracy ustala nauczyciel.
- W razie sporu lub wątpliwości co do charakteru sprawdzianu, uczniowie mogą zwrócić się do dyrektora o rozstrzygnięcie sporu.
- Nauczyciel zobowiązany jest ocenić sprawdzian ucznia w ciągu 14 dni. W uzasadnionych przypadkach losowych dyrektor może przesunąć termin.
- W przypadku kiedy nauczyciel nie odda sprawdzianu w terminie, każdy uczeń ma możliwość podjęcia decyzji o wpisaniu wystawionej oceny do dziennika.
- Zasady oceniania wewnątrzszkolnego obejmują wszystkie przedmioty z tym, że przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego i zajęć artystycznych, winno się brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
- Uczeń, który był nieobecny na pracy pisemnej, ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela na pierwszych zajęciach po ustaniu nieobecności w celu wyznaczenia przez nauczyciela terminu pisania pracy– uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości w okresie nieprzekraczającym 14 dni. Jeżeli uczeń nie spełni powyższych warunków, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej w terminie i w formie ustalonej z nauczycielem.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tychże zajęciach wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania w miejsce oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Uczeń może być zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z określonych ćwiczeń podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tegoż orzeczenia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego.
- Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Na klasyfikację końcową składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej, oraz
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych, oraz
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
- W przypadku niewystawienia oceny śródrocznej (rocznej) przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia w wyniku nagłych zdarzeń losowych (zgon, wyjazd itp.), wystawia je wychowawca w porozumieniu z nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
- Przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalane są przez nauczyciela najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej. Ustalenie oceny przewidywanej odbywa się przez wpisanie tej oceny jako oceny proponowanej w e-dzienniku Librus.
- Śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalane są najpóźniej na dwa dni przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Ustalenie śródrocznej, rocznej i końcowej oceny klasyfikacyjnej odbywa się przez wpisanie tej oceny jako oceny śródrocznej, rocznej lub końcowej w dzienniku elektronicznym Librus.
- Ustalone śródroczne, roczne i końcowe oceny z zajęć edukacyjnych zatwierdzane są na odpowiednim (śródrocznym lub rocznym) klasyfikacyjnym zebraniu Rady Pedagogicznej.
- Terminy śródrocznego i rocznego klasyfikacyjnego zebrania Rady Pedagogicznej w zależności od terminu ferii zimowych ustalane są przez dyrektora szkoły w pierwszym tygodniu września.
- Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- Ustala się następujące sposoby informowania uczniów i rodziców o osiągnięciach i zachowaniu:
- O bieżących, śródrocznych, rocznych i końcowych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczniowie i rodzice są informowani:
- uczniowie: przez nauczyciela danych zajęć, oraz wychowawcę klasy
- rodzice (opiekunowie prawni): poprzez wpis w dzienniku elektronicznym lub na zebraniu z rodzicami lub drogą mailową, telefoniczną,SMSy
- O przewidywanych śródrocznych, rocznych i końcowych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczniowie i rodzice (opiekunowie prawni) informowani są:
- uczniowie: przez nauczyciela danych zajęć, oraz wychowawcę klasy
- rodzice (opiekunowie prawni): poprzez wpis w dzienniku elektronicznym, na zebraniu z rodzicami, bądź drogą mailową, sms.
- O bieżących, śródrocznych, rocznych i końcowych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczniowie i rodzice są informowani:
Za poinformowanie rodzica uznaje się podpis pod programem zebrania, odpowiedź zwrotną przesłaną pocztą elektroniczną, zalogowanie się na stronie dziennika elektronicznego, potwierdzenie otrzymania SMSa
Poinformowanie o proponowanej ocenie nie jest jednoznaczne z jej wystawieniem
- O zagrożeniu śródroczną, roczną lub końcową oceną niedostateczną oraz śródroczną, roczną lub końcową oceną naganną zachowania informuje się uczniów i rodziców (opiekunów prawnych):
- uczniowie: przez nauczyciela danych zajęć, oraz wychowawcę klasy
- rodzice: poprzez wpis w dzienniku elektronicznym, na zebraniu z rodzicami, bądź drogą mailową, sms. Za poinformowanie rodzica uznaje się podpis pod programem zebrania , odpowiedź zwrotną przesłaną pocztą elektroniczną , zalogowanie się na stronie dziennika elektronicznego, potwierdzenie otrzymania smsa
- Uwagi pozytywne i negatywne na temat zachowania ucznia są wpisywane do dziennika. Za poinformowanie rodziców (opiekunów prawnych) o zachowaniu ucznia uznaje się kontakt telefoniczny, mailowy, sms , osobisty lub wpis w dzienniku elektronicznym
- Wychowawca klasy informuje uczniów i rodziców o śródrocznych, rocznych, końcowych przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania najpóźniej na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem Rady Pedagogicznej
- O poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia informuje się rodziców lub opiekunów prawnych podczas zebrań z rodzicami, indywidualnych spotkań z rodzicami i konsultacji z nauczycielami.
- O ocenie z pracy pisemnej uczeń jest informowany nie później niż po upływie 14 dni, w przeciwnym wypadku uczeń ma prawo do decyzji o wpisaniu oceny do dziennika.
- Ustala się następujące sposoby uzasadniania ustalonych ocen:
- Przy odpowiedzi ustnej uczeń uzyskuje uzasadnienie ustne;
- Przy pracach pisemnych – punktacja (znana uczniom wcześniej) lub komentarz pisemny;
- Przy omawianiu testów diagnozujących, próbnych matur uczeń uzyskuje pisemną informację o opanowanych umiejętnościach oraz umiejętnościach wymagających opanowania i poprawy. Informację taką uznaje się za uzasadnienie oceny.
- Na ustną prośbę rodzica nauczyciel uzasadnia ocenę ustnie, na pisemny wniosek – pisemnie. Ustne uzasadnienie ocen dokonywane jest w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, pisemne w terminie 14-u dni od złożenia wniosku.
- W przypadku ustalenia rocznej oceny niedostatecznej nauczyciel przedmiotu ma obowiązek sporządzić, do czasu zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej uzasadnienie oceny zawierające: powód ustalenia oceny niedostatecznej zgodny z WSO; propozycję form pomocy i sposoby korzystania z nich;
- Ustala się następujące zasady udostępniania sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych oraz dokumentacji dotyczącej egzaminu klasyfikacyjnego i egzaminu poprawkowego:
- Kartkówki, prace pisemne oraz testy diagnozujące określające poziom przygotowania do egzaminu są przechowywane przez nauczyciela przez jeden rok szkolny i udostępniane na wniosek ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) wyłącznie na terenie szkoły i w obecności nauczyciela; wgląd w pracę rodzic (opiekun prawny) potwierdzają podpisem na pracy ucznia;
- dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego jest udostępniana na wniosek ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) wyłącznie na terenie szkoły i w obecności osoby wyznaczonej przez dyrektora szkoły; wgląd w dokumentację uczeń i rodzic potwierdzają podpisem na protokole z tego egzaminu;
- dokumentacja dotycząca egzaminu poprawkowego jest udostępniana na wniosek ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) wyłącznie na terenie szkoły i w obecności wyznaczonej przez dyrektora szkoły osoby; wgląd w dokumentację uczeń i rodzic (opiekun prawny) potwierdzają podpisem na protokole z tego egzaminu.
§3 SKALA OCEN
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne wyraża się w stopniach opartych w skali 1-6
Celujący – (cel) 6
Bardzo dobry – (bdb) 5
Dobry-(db) 4
Dostateczny – (dst) 3
Dopuszczający – (dop) 2
Niedostateczny – (ndst) l
- Oceny cząstkowe ustalane są wg następujących przedziałów procentowych.
0 % -39% – niedostateczny
40%-44% – dopuszczający (-)
45%-49% – dopuszczający
50%-54%- dopuszczający (+)
55%-59% – dostateczny (-)
60%-64% – dostateczny
65%-69% – dostateczny (+)
70%-74% – dobry (-)
75%-79% – dobry
80%-84% – dobry (+)
85%-89% – bardzo dobry (-)
90%-98% – bardzo dobry (+)
99%-100% – celujący
- W szkole obowiązuje punktowy system oceniania . Polega on na tym, że na danym przedmiocie nauczyciele ustalają maksymalną sumę punktów możliwą do zdobycia za poszczególne sprawdziany, prace klasowe, odpowiedzi, a także aktywność, pracę na lekcji. Oceny cząstkowe są ustalane na podstawie zdobytych punktów za dany sprawdzian czy pracę na lekcji w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za tę formę sprawdzenia i według przyjętych przedziałów procentowych. Poszczególne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia są punktowane w następujący sposób:
praca pisemna 50p
praca klasowa (2h) 40p
praca plastyczna I 10p
praca plastyczna II 20p
praca plastyczna III 30p
sprawdzian (1h) 30p
kartkówka 10p
odpowiedź ustna 10p
odpowiedź ustna 20p
odpowiedź ustna 20p
projekt 30p
prezentacja I 10p
prezentacja II 20p
praca badawcza 50p
analiza tekstu 20p
karta pracy 10p
wypracowanie 20p
aktywność 5p
praca domowa I 5p
praca domowa II 10p
praca domowa III 15p
praca domowa IV 20p
praca domowa V 30p
Do dziennika wpisywana jest ocena cząstkowa, nauczyciel może wpisać także ilość punktów.
Ocena śródroczna czy roczna jest ustalana na podstawie sumy zdobytych wszystkich punktów za różne formy sprawdzenia w stosunku do maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wszystkie formy sprawdzenia i wg przyjętych przedziałów procentowych:
0%-36% – niedostateczny
37%- 51% – dopuszczający
52%-66% – dostateczny
67%-81% – dobry
82%-95% – bardzo dobry
96%-100% – celujący
- Przynajmniej raz w ciągu roku szkolnego rodzice (opiekunowie prawni) otrzymują opisową opinię, zawierającą informacje o postępach w nauce, wskazówkach do dalszej pracy, postawie i zachowaniu ucznia.
- Ustala się następujące ogólne kryteria stopni cząstkowych i klasyfikacyjnych
- stopień celujący uzyskuje uczeń który:
- pracował systematycznie z dużym zaangażowaniem w domu i w szkole;
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danej dziedziny, proponuje rozwiązania nietypowe;
- wykazywał się dużą inwencją twórczą.
- stopień bardzo dobry uzyskuje uczeń który:
- stopień celujący uzyskuje uczeń który:
- pracował systematycznie z zaangażowaniem na lekcji i w domu
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
- stopień dobry uzyskuje uczeń który:
- pracował w miarę systematycznie
- opanował wiadomości umiarkowanie trudne, ale niezbędne w dalszej nauce
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności w typowych sytuacjach
- stopień dostateczny uzyskuje uczeń który:
- opanował wiadomości i umiejętności określane programem nauczania na poziomie podstawowym określonym przez nauczyciela
- potrafi zastosować wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych wg poznanego wzorca
- stopień dopuszczający uzyskuje uczeń który:
- wykazał się znajomością treści całkowicie niezbędnych w dalszej nauce
- rozwiązuje zadania typowe o niewielkim stopniu trudności
- ocenę niedostateczną uzyskuje uczeń który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności elementarnych, określonych programem nauczania w danej klasie, a stwierdzone braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu
- nie wykonuje zadań o niewielkim stopniu trudności
Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Ocena zachowania powinna uwzględniać:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych
- wywiązywanie się z obowiązków szkolnych
- dbałość o honor i tradycje szkoły
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
- okazywanie szacunku innym osobom
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg następującej skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy.
- Oceniając zachowanie ucznia bierze się pod uwagę:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
- dbałość o honor i tradycje szkoły
- dbałość o piękno mowy ojczystej
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
- okazywanie szacunku innym osobom
- frekwencję na zajęciach szkolnych
- punktualność
- Przy wystawianiu ocen z zachowania obowiązują następujące kryteria:
- Ocenę wzorową może otrzymać uczeń, który spełnia zdecydowaną większość z niżej wymienionych kryteriów:
- należycie wywiązuje się z obowiązków ucznia
- ma wzorową kulturę osobistą
- jest życzliwy, uczynny i kulturalny w stosunku do pracowników szkoły, koleżanek i kolegów
- szanuje godność własną i innych osób
- jest uczciwy, nie oszukuje, także w zakresie wykonywanych prac
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i właściwie reaguje na zagrożenia
- dba o mienie szkoły, ład i estetykę otoczenia
- jego wypowiedzi cechuje dbałość o piękno języka ojczystego
- dba o honor i tradycje szkoły, czynnie angażując się w ich kultywowanie
- działa dla dobra szkoły także poza nią z własnej inicjatywy
- angażuje się w życie lokalnej społeczności poprzez udział w akcjach społecznych, wolontariat itp.
- jest punktualny, a w okresie podlegającym ocenie opuścił nie więcej niż 20 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia
- nie otrzymał negatywnych uwag o zachowaniu się w szkole i poza nią
- Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń, który spełnia większość z niżej wymienionych kryteriów:
- należycie wywiązuje się z obowiązków ucznia
- jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń
- jest życzliwy, uczynny i kulturalny w stosunku do pracowników szkoły, koleżanek i kolegów
- szanuje godność własną i innych osób
- jego zachowanie w szkole i poza nią nie budzi zastrzeżeń
- postępuje uczciwie, nie kłamie, nie oszukuje
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i właściwie reaguje na zagrożenia
- dba o mienie szkoły, ład i estetykę otoczenia
- stara się dbać o piękno języka ojczystego
- dba o honor i tradycje szkoły
- jest zaangażowany w życie szkoły i działanie dla dobra społeczności szkolnej
- jest punktualny, a w okresie podlegającym ocenie opuścił nie więcej niż 40 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia
- nie otrzymał negatywnych uwag o zachowaniu się w szkole i poza nią
- Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który spełnia większość z niżej wymienionych kryteriów:
- Wywiązuje się z obowiązków ucznia, jednakże bez większego zaangażowania w życie szkoły
- jego kultura osobista nie budzi większych zastrzeżeń poza incydentalnymi uchybieniami
- nie stwarza problemów wychowawczych przekraczających normę wiekową
- nie przekracza świadomie norm społecznych
- zwykle jest uczynny, życzliwy i kulturalny w stosunku do pracowników szkoły koleżanek i kolegów
- stara się dbać o piękno języka, nie używa wulgaryzmów
- dba o mienie szkoły ład i estetykę otoczenia
- przestrzega zasad bezpieczeństwa
- jest na ogół punktualny, chociaż zdarzają się uchybienia
- w okresie podlegającym ocenie opuścił nie więcej niż 60 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia.
- Ocenę poprawną może otrzymać uczeń, który spełnia większość z niżej wymienionych kryteriów:
- wywiązuje się z obowiązków ucznia, jednakże bez większego zaangażowania w życie szkoły
- jego kultura osobista niekiedy budzi uzasadnione zastrzeżenia,
- nie stwarza problemów wychowawczych przekraczających normę wiekową,
- nie przekracza świadomie norm społecznych, w danym roku szkolnym nie otrzymał nagany,
- reaguje poprawą na uwagi zwracane mu w związku z niestosownym zachowaniem
- przestrzega na ogół zasad bezpieczeństwa, dba o mienie szkoły, ład i porządek w otoczeniu,
- zdarzają się uwagi na temat zachowania w szkole i poza szkołą
- zdarzają się uchybienia w punktualności
- w okresie podlegającym ocenie opuścił nie więcej niż 80 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń który spełnia większość z niżej wymienionych kryteriów:
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych
- narusza zasady rządzące funkcjonowaniem w szkole
- prezentuje niską kulturę osobistą
- jego postępowanie może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa innych
- bywa nietaktowny wobec innych, nie szanuje godności innych osób
- używa wulgaryzmów
- zdarza mu się postępować niezgodnie z zasadami uczciwości, mówić nieprawdę lub zatajać prawdę
- w sposób bezmyślny traktuje mienie publiczne i prywatne, ale wyrządzoną szkodę stara się naprawić
- często otrzymuje negatywne uwagi na temat zachowania w szkole i poza szkołą
- jest niepunktualny i często opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia
- Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który spełnia większość z niżej wymienionych kryteriów:
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych
- wielokrotnie narusza zasady rządzące funkcjonowaniem w szkole
- w sposób uporczywy oddziałuje destrukcyjnie na grupę
- podejmuje działania zagrażające zdrowiu lub życiu
- niszczy mienie szkoły
- dopuścił się wykroczenia
- w danym roku szkolnym otrzymał nagany
- opuszcza zajęcia lekcyjne bez usprawiedliwienia
- fałszuje zwolnienia lekarskie, legitymację, usprawiedliwienia rodziców lub dopuszcza się innych oszustw i fałszerstw
- dopuszcza się aktów przemocy fizycznej lub psychicznej albo aktów kradzieży
- Wychowawca klasy zobowiązany jest na początku roku szkolnego poinformować uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o kryteriach przyznawania ocen zachowania i trybie usprawiedliwiania nieobecności.
- Ocenę zachowania proponuje wychowawca nie później niż na 2 tygodnie przed zakończeniem okresu klasyfikacyjnego. Wystawiając ocenę zachowania wychowawca klasy uwzględnia opinie:
- nauczycieli
- uczniów danej klasy
- własną ocenianego ucznia
- Oceniany uczeń ma prawo do zgłoszenia swoich uwag dotyczących oceny przed jej ostatecznym wystawieniem a wychowawca obowiązek ich rozpatrzenia. Ocena jest jawna.
- Jeżeli w zachowaniu ucznia nastąpią wyraźne korzystne zmiany to, w następnym okresie klasyfikacyjnym ocena zachowania ucznia powinna być wystawiona zgodnie z aktualnym zachowaniem bez sugerowania się poprzednią niższą oceną.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez Pomorskiego Kuratora Oświaty o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego organizowanego przez Pomorskiego Kuratora Oświaty o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 o systemie oświaty, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, przeprowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 o systemie oświaty uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
§ 4 USPRAWIEDLIWIANIE NIEOBECNOŚCI – PROCEDURY
- Nieobecności ucznia na zajęciach usprawiedliwia wychowawca klasy a nieobecności na zajęciach wychowania fizycznego nauczyciel prowadzący.
- Uczeń przedstawia usprawiedliwienie tuż po nieobecności jednak nie później niż do 10 następnego miesiąca.
- Dopuszcza się usprawiedliwianie przez dziennik elektroniczny,,telefoniczne, mailowe, sms bądź osobiste usprawiedliwianie przez rodziców (opiekunów prawnych).
- Uczniowie pełnoletni mają prawo do samodzielnego usprawiedliwiania.
- Podstawą usprawiedliwiania ucznia pełnoletniego jest zaświadczenie lekarskie bądź inny ważny powód.
§ 5 WARUNKI I TRYB UZYSKIWANIA WYŻSZYCH OCEN NIŻ PRZEWIDYWANA
A. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej rocznej oceny zachowania
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny zachowania o jedną wyżej jeżeli:
- wykona prace społeczne na rzecz szkoły w wymiarze nie mniejszym niż 10h:
- zakres prac ustala wychowawca klasy w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Wychowawca może wziąć pod uwagę propozycje ucznia
- w przypadku wyrządzenia szkód materialnych uczeń zobowiązany jest ich naprawienia
- W okresie do wystawienia oceny zachowania uczeń nie opuści żadnej godziny lekcyjnej bez usprawiedliwienia i nie otrzyma uwagi od nauczyciela.
B. Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane śródroczne/roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych. Poprawianie ocen cząstkowych.
- Uczeń ma prawo poprawiać oceny cząstkowe w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela.
- Uczeń ma prawo do zmiany proponowanej przez nauczyciela śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Uczeń lub jego rodzic (opiekun prawny), który chce uzyskać wyższą niż przewidywaną roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną zgłasza się w ciągu trzech dni od uzyskania informacji na konsultacje z nauczycielem danego przedmiotu. Nauczyciel przypomina wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania danej oceny, wynikające z realizowanego programu nauczania.
- Termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia wyznacza nauczyciel danego przedmiotu.
- Sprawdzenia wiedzy i umiejętności dokonuje nauczyciel danego przedmiotu w dowolnej, wybranej przez siebie formie dostosowanej do wymogów przedmiotu, z materiału obejmującego wiadomości i umiejętności z danego semestru.
- Oceny poprawiane są w terminie ustalonym przez nauczyciela uczącego/danego przedmiotu, jednak nie później niż na 4 dni przed terminem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
- Jeżeli uczeń nie zgłosi się na umówiony z nauczycielem termin z przyczyn nieusprawiedliwionych, traci możliwość poprawienia oceny.
- W przypadku nieobecności usprawiedliwionej, nauczyciel w porozumieniu z uczniem wyznacza dodatkowy termin poprawy.
- Uczeń ma możliwość jednokrotnej poprawy, chyba że materiał został podzielony przez nauczyciela na mniejsze części.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły ponadgimnazjalnej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem wychowania fizycznego, informatyki i zajęć artystycznych, – gdzie egzamin ma formę głównie zadań praktycznych.
- Pytania do części pisemnej i ustnej przygotowuje nauczyciel egzaminator.
- Egzamin trwa:
- do 60 minut część pisemna
- do 20 minut część ustna
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowiska kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – jako członek komisji.
- Nauczyciel przedmiotu – egzaminator – może być zwolniony na własną prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego samego przedmiotu z tej lub innej szkoły. Powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tejże szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania (pytania) egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego z części ustnej i pisemnej w punktach
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły nie później jednak niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 6 NIEKLASYFIKACJA UCZNIA
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia; odpowiednio w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub jego rodziców (opiekunów prawnych) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Terminy egzaminów klasyfikacyjnych:
- egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- w przypadku klasyfikacji śródrocznej egzamin musi być przeprowadzony do 30 marca
- termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Egzamin przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych
- Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z informatyki, wychowania fizycznego i zajęć artystycznych powinien mieć formę przede wszystkim ćwiczeń praktycznych.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- nazwę zajęć edukacyjnych
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- imię i nazwisko ucznia;
- zadania (pytania) egzaminacyjne;
- wynik egzaminu klasyfikacyjnego z części ustnej i pisemnej w punktach
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną
- pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 33 o systemie oświaty
- Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem ust. 33 j/w
- Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się uczniowi, u którego w wyniku zmiany szkoły stwierdzono różnice programowe. Uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia różnic programowych z określonych przedmiotów w terminie wyznaczonym przez dyrektora.
§ 7 ZASTRZEŻENIA DO OCENY KLASYFIKACYJNEJ
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję która:
A. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustne , oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z zajęć artystycznych, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych
Termin sprawdzianu ustalany jest z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi). Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powoduje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tejże szkoły
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzany sprawdzian;
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji
- termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności
- imię i nazwisko ucznia
- zadania (pytania) sprawdzające
- wyniki sprawdzianu oraz ustaloną ocenę klasyfikacyjną;
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
B. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala się roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos przewodniczącego komisji
Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji
- wychowawca oddziału szkolnego
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
- pedagog szkolny, jeżeli jest zatrudniony w szkole
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego – jeżeli działa
- przedstawiciel Rady Rodziców – jeżeli działa
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- imię i nazwisko ucznia;
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna , z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Procedury z punktu 2 A. stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Za prawidłowy przebieg procedury egzaminów objętych szkolnym systemem nauczania odpowiada dyrektor szkoły.
§ 8 POMOC UCZNIOM
Formy pomocy uczniom z trudnościami szkolnymi; jeżeli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału ma prawo do:
- dodatkowej pomocy i oceny postępów w nauce w terminach uzgodnionych z nauczycielem
- warunkiem udzielania pomocy jest gotowość ucznia do nadrobienia zaległości.
§ 9 NAGRADZANIE UCZNIÓW
- Ustala się coroczną nagrodę Rady Pedagogicznej „CeGłaˮ przyznawaną za szczególne osiągnięcia w nauce, sporcie oraz zaangażowanie w sprawy szkoły i wyróżniającą się postawę w życiu szkolnym.
- Nagrodę przyznaje się uwzględniając kandydatury wysunięte przez uczniów i nauczycieli.
- Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Do średniej ocen rocznych wlicza się roczne oceny klasyfikacyjne z:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- religii lub etyki.
- Uczniowi, który uczęszczał na religię poza terenem szkoły, uzyskaną ocenę wlicza się do średniej, o której mowa w punkcie 4, ocenę z tych zajęć wpisuje się na podstawie odpowiedniego zaświadczenia dostarczonego najpóźniej cztery dni przed roczną radą klasyfikacyjną.