Załącznik nr 1
do zarządzenia nr 2/21/22 z dnia 1.09.2021
Szczegółowe rozwiązania w okresie czasowego ograniczonego funkcjonowania Liceum Ogólnokształcącego „Collegium Gedanense” w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem SARS-COV-2
- Uczniowie i nauczyciele składają oświadczenie o dostępie do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu umożliwiającym interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia. Należy ustalić, czy każdy uczeń posiada w miejscu zamieszkania komputer do własnej dyspozycji z dostępem do Internetu umożliwiającym naukę zdalną, czy też musi dzielić się nim z innymi domownikami (rodzeństwem, rodzicami).
- Szkoła ustala, że do realizacji zajęć korzystać będzie z następujących technologii informacyjno-komunikacyjnych:
- Librus – dziennik elektroniczny (ogłoszenia, kontakt nauczycieli z rodzicami, monitorowanie frekwencji i postępów w nauce uczniów)
- Google Classroom – wirtualne klasy, Google Meet – sposób komunikacji audio-wideo (usługi internetowe Google Workspace na licencji Enterprise Fundamentals dla Szkół i Uczelni) – wspólne dla całej szkoły rozwiązanie w zakresie platformy do zdalnego nauczania.
- Aplikacje/strony internetowe, z których korzystają nauczyciele podczas zajęć zdalnych przekazane w formie pisemnej/oświadczenia przez nauczycieli.
- Określenie i przesłanie informacji o zasadach bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych (zał. 1)
- Nauczyciele informują dyrekcję szkoły (w formie pisemnej/oświadczenia), z jakich źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć uczniowie będą korzystać.
- Nauczyciele zobowiązani są do zgłaszania dyrektorowi szkoły potrzeby modyfikacji przedstawionych wcześniej rozkładów materiału, a także modyfikacji programów nauczania, w celu wprowadzenia zmian do szkolnego zestawu programów nauczania. Dyrekcja szkoły ustala z nauczycielami sposoby modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.
- Dyrekcja szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną ustala potrzebę modyfikacji w trakcie roku szkolnego realizowanego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje go.
- Dyrekcja we współpracy z nauczycielami ustala tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowych planów nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz tygodniowy zakres treści z nauczania z zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć
- Dyrekcja ustala sposób potwierdzenia uczestnictwa uczniów na zajęciach – logowanie na platformie Google Classroom oraz termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach edukacyjnych – dziennik elektroniczny Librus, termin: do 10 dnia następnego miesiąca.
- Szkoła zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji. Rodzic lub uczeń zgłasza potrzebę konsultacji przez dziennik elektroniczny Librus i nauczyciel ustala termin spotkania on-line (z wykorzystaniem platformy Google Meet, ewentualnie telefonicznie).
- Dyrekcja ustala we współpracy z nauczycielami sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów:
- obserwacja aktywności uczniów (dziennik elektroniczny),
- analiza wykonanych prac uczniów i przesłanych do nauczycieli w wersji elektronicznej,
- kontrola ustna – odpowiedzi on-line,
- ocena prac pisemnych (np. testy na platformie, notatki, opracowania),
- ocena prac dodatkowych (np. zadania dla chętnych),
- wykonanie prezentacji multimedialnych
- zaangażowanie w pracę w wirtualnych grupach.
- Nauczyciel informuje uczniów o formach sprawdzania wiedzy i postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach przez dziennik elektroniczny Librus.
- Dyrekcja ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, a także warunki sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych według „Szczegółowych zasad przeprowadzania w/w egzaminów w trybie nauki zdalnej podczas epidemii” (zał. 2).
- Dyrekcja, nauczyciele, wychowawcy przekazują (przez e-dziennik) informacje o sposobie i trybie zadań szkoły, w szczególności w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zadania realizowane są on-line z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych rekomendowanych przez szkołę podczas nauki zdalnej.
- Dyrekcja koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym uczniów objętych indywidualnym nauczaniem lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
Zał. 1
Uczniowie i nauczyciele korzystają z platform, które zapewniają bezpieczeństwo danych w sieci:
Google bezpieczeństwo – dane przechowywane są w centrach danych Google, a dostęp do nich jest ograniczony do wybranych pracowników i personelu. Google Workspace oferuje bezpieczeństwo wymagane na poziomie przedsiębiorstw (SSAE 16/ISAE 3402 typ 2, audyt SOC 2, norma ISO 27001, narzędzia antyspamowe są zintegrowane z usługą Google Workspace wraz z wbudowaną ochroną antywirusową i sprawdzaniem dokumentów przed umożliwieniem pobrania wiadomości.
Librus bezpieczeństwo – bezpieczeństwo przechowywanie danych osobowych. Dane użytkowników chronione są przy użyciu najnowocześniej technologii, zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi , wymaganiami bezpieczeństwa i zasadami poufności.
Zasady bezpiecznych zajęć on-line:
- Przed każdymi zajęciami uczniowie włączają wszystko, co mają na komputerze lub komórce.
- Ekrany to klasa online – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj uczniowie nie odzywają się do siebie wulgarnie, nie wyśmiewają innych, nie krytykują, nie obrażają.
- Uczniowie logują się zawsze swoim imieniem i nazwiskiem, nie zmieniają nicków w czasie lekcji.
- Link i hasło do lekcji online jest indywidualne dla każdej klasy. Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników lekcji nie należy podawać nikomu spoza klasy hasła dostępu do zajęć.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów, ani upubliczniać. Złamanie tej ważnej zasady wiąże się nie tylko wykluczeniem z lekcji, ale też z konsekwencjami prawnymi.
- Głos na zajęciach uczniowie zabierają po kolei. Jest to ustalone przez osobę, która prowadzi zajęcia.
- Uczniowie nie podnoszą na siebie głosu. Ani mówiąc przez komunikator, ani w trakcie aktywności na forach – NIE NALEŻY PISAĆ CAPS LOCKIEM.
- Wszystko, co niepokoi uczniów należy zgłaszać do wychowawcy, nauczycieli, dyrekcji.
- Jeśli zajęcia będą zakłócane, nauczyciel może wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.
Zał. 2
Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminów wymienionych w punkcie 11. w czasie trwania epidemii określają następujące zasady:
- Egzamin sprawdzający i sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się na wniosek rodzica. Wniosek ten powinien być przesłany drogą mailową na adres szkoły: lo@cg.gda.pl. W przypadku braku takiej możliwości w wersji papierowej dostarczony do skrzynki pocztowej na adres szkoły.
- Dyrektor szkoły w korespondencji mailowej uzgadnia datę i godzinę w/w egzaminów.
- Nauczyciel przygotowuje w uzgodnieniu z dyrektorem zestaw zadań egzaminacyjnych.
- Egzaminy przeprowadzane są jednym z następujących sposobów:
- nauczyciel przesyła zestaw zadań egzaminacyjnych drogą elektroniczną rodzicom/uczniowi. Uczeń odsyła wykonane zadania w dniu ich otrzymania. Korespondencja odbywa się za pośrednictwem służbowych skrzynek elektronicznych szkoły/nauczyciela na adres wskazany i potwierdzony przez rodzica, ucznia;
- egzamin przeprowadzany jest za pomocą narzędzi do nauki zdalnej pozwalających na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia z wykorzystaniem platformy Google Classroom – on-line z wykorzystaniem platformy Google Meet.
O sposobie przeprowadzenia egzaminu decyduje dyrektor szkoły w uzgodnieniu z nauczycielem.
- W przypadku zastrzeżenia rodziców lub ucznia co do zgodności z prawem i procedurą wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny klasyfikacyjnej z zachowania rodzic lub uczeń na prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji w formie elektronicznej zgłosić swoje zastrzeżenia.
- Dyrektor sprawdza czy ocena została wystawione zgodnie z prawem – trybem ustalania oceny, a w przypadku stwierdzenia naruszeń formalnych, powołuje komisję do przeprowadzenia w formie zdalnej sprawdzianu w celu ustalenia właściwej oceny z zajęć edukacyjnych.
- W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń co do oceny z zachowania, powołana komisja ustala właściwą ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
- Jeżeli sytuacja epidemiologiczna na to pozwala egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych i przesłanych drogą pocztową lub może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad określonych w tym załączniku.
- W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia uczeń informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.
- Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do protokołu z egzaminu.